src="https://bitly.com/24workpng1" alt="Blogger Templates" border="0" style="position:absolute; top: 0px; right: 0px;" > E-Station: 10/03/14

Friday 3 October 2014

Usahawan terkaya di Malaysia 2014


Top 10 individu terkaya Malaysia 2014

CARA UNTUK MEMBANGUNKAN BUDAYA KEUSAHAWANAN

Peranan Kerajaan Dan Pihak Swasta Dalam Membangunkan Budaya Keusahawanan

Kerajan Malaysia menubuhkan beberapa agensi untuk memberi bantuan dalam bidang latihan, pendidikan, kewangan bimbingan dan khidmat nasihat serta ruang niaga untuk melahirkan lebih ramai usahawan.


Pusat pembangunan Usahawan Malaysia (MEDEC)
    • MEDEC ditubuhkan untuk mengelolakan rancangan penyelidikan, pendidikan, dan penyelenggaraan khidmat perundingan keusahawanan
    •   Pusat ini mengendalikan program latihan untuk membantu usahawan seperti program :
                    a) Latihan dan kemajuan usahawan
                    b) Pembangunan Perniagaan


    Majlis Amanah Rakyat (MARA)
    • MARA ditubuhkan bertujuan membantu bumiputera dalam kegiatan perniagaan dan perindustrian. 
    • memberi latihan dan khidmat nasihat tentang keusahawanan serta bantuan kewangan melalui Skim Pinjaman MARA
          
     Institut Piwaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM Berhad)
    • SIRIM memastikan barang keluaran tempatan mencapai tahap mutu yang ditetapkan. 
    • Barang yang menepati piawaian akan diperakui dengan cap SIRIM 
    • Menyampaikan maklumat tentang penyelididkan, hasil keluaran, perubahan teknologi, pemprosesan sesuatu barang dan pasaran 
    • Menilai sesuatu keluaran baru sebelum keluaran tersebut dipasarkan


    Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri (PKEN)
    • PKEN ditubuhkan untuk membangunkan ekonomi negeri dengan mengusahakan syarikat perbadanan berkenaan secara usahasama dengan syarikat-syarikat tempatan atau luar negara.
    •  Membeli saham syarikat-syarikat tertentu sebagai pelaburan 
    • Menyediakan ruang niaga di lokasi yang sesuai

     UDA Holdings Berhad (UHB)
    • UDA menyedia dan melaksanakan projek dibandar bagi pembangunan, penempatan, perdagangan dan perindustrian. 
    • Menyediakan infrastruktur seperti tempat letak kereta, taman rekreasi dan ruang niaga.

    Institut Penyelididkan dan Pembangunan Pertanian Malaysia (MARDI)
    • MARDI menjalankan kajian dan penyelidikan terhadap pengeluaran tanaman (kecuali getah dan kelapa sawit) 
    • Menjalankan kajian dan penyelidikan terhadap penyediaan dan pembungkusan hasil keluaran ladang serta makanan.

     Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA)
    • MIDA ditubuhkan untuk memaju dan menyelaraskan kegiatan pembangunan perindustrian di Malaysia.  
    • Memberi khidmat nasihat kepada kerajaan dan usahawan tentang pembangunan perindustrian
    • Mengurus permohonan lesen,dan pelepasan cukai import.


    Peranan nilai, adat dan institusi keluarga dalam keusahawanan.

    a)     Pengalaman Semasa Kanak-kanak
    • Kesan pengalaman awal seperti bekerja keras, berdikari, dan gigih akan lebih cenderung untuk membentuk sifat keusahawanan.
    • Sifat keusahawanan muncul apabila individu cuba mengawal diri dengan jaya.
    • Sentiasa mendapat peluang untuk menjadikan usaha satu kejayaan.

    b)     Desakan Ekonomi
    • Kaum pendatang yang berhijrah ke negara lain kerana peperangan, tekanan politik, ekonomi dan lain-lain
    • Pendedahan yang luas kepada persekitaran yang lebih maju dan lebih ke hadapan akan mengilhamkan idea untuk membina semangat dan kemahuan untuk turut menjadi maju.  
    • Menghasilkan budaya berusaha gigih yang menjadi ikutan turun temurun.

     
    c)     Cara dibesarkan
    • Mengikut kajian, anak kepada usahawan mempunyai kecenderungan lebih untuk menjadi usahawan.
    • Faktor pendedahan semenjak kecil dan persepsi anak tentang keusahawanan dipengaruhi oleh pemikiran bapanya. 
    • Pendedahan harian kepada aktiviti berniaga boleh menimbulkan minat seseorang terhadap bidang perniagaan.

    Budaya Keusahawanan

    Seorang usahawan adalah seseorang yang berjaya menjalankan sesuatu perniagaan. Mereka ini mempunyai kebolehan untuk melihat peluang yang wujud dan membangunkan peluang itu menjadi suatu perniagaan yang mendatangkan keuntungan. Seorang usahawan dikatakan berani mengambil risiko tetapi bukanlah secara mendadak dan membabi buta, disebaliknya setelah diteliti dengan cermat dan menggunakan segala pengalaman dan kemahiran yang ada padanya. Suatu ciri perwatakan yang penting mesti ada pada seseorang usahawan ialah sikap kesungguhan untuk  berjaya.

    Perdebatan samada seorang usahawan itu dilahirkan dengan mempunyai ciri2 keusahawanan atau ciri2 itu adalah sesuatu yang boleh dipelajari masih lagi berterusan. Tetapi pandangan secara konsesus ialah beberapa ciri keusahawanan diperolehi oleh seseorang melalui beberapa proses seperti cara seseorang dididik oleh keluarga, berinteraksi dengan kumpulan rakan, alam persekolahan pembelajaran formal, jenis subjek yang dipelajari dan alam sekeliling di dalam sesebuah masyarakat. Faktor lain yang juga menjadi penyumbang kepada seseorang untuk menceburi bidang perniagaan ialah boleh dikatakan sebagai “faktor mendorong”  (push factor), dimana sebabnya kerana kesusahan bagi seseorang itu mendapat pekerjaan misalnya telah mendorong ia untuk mencuba membuat sesuatu perniagaan dalam satu bidang yang mana ia mempunyai kemahiran atau yang difikirkan mudah dan senang diceburi.

     Beberapa ciri atau sifat yang dikaitkan dengan seseorang usahawan ialah:

    • Berani mengambil risiko.
    • Memahami tentang perniagaannya dan pelanggannya.
    • Tidak takut mengalami kegagalan, tidak senang berputus asa.
    • Sentiasa mencari dan pandai mengenalpasti peluang perniagaan baru.
    • Kesungguhan untuk berusaha secara terus menerus tanpa jemu.
    • Self Motivator” iaitu sentiasa mendorong diri sendiri untuk melakukan sesuatu.
    • Pandai merancang kehadapan.
    • Pandai menghadapi keadaan yang tidak dijangka (uncertainly).
    • Kreatif dan inovatif.
    • Tidak pemalu.
    • Cekap berkomunikasi.
    • Rajin bekerja.
    • Cekap membina jaringan (networking).
    • Mempunyai visi dan pandangan jauh.
    • Cekap dan cepat membuat keputusan.

    BUDAYA KEUSAHAWANAN

    Harian Metro 22.04.13