Biodata
Nama: Tan Sri Tony Fernandes
Umur: 50 tahun
Tarikh lahir: 30 April 1964
Asal: Kuala Lumpur
Jawatan: Pengasas dan pengerusi Air Asia
Sebab-sebab saya memilih usahawan ini:
Saya memilih Tan Sri kerana kisah hidup atau pengalaman Tan Sri yang
menarik. Tan Sri menggunakan RM 1 untuk mengambilkan syarikat
penerbangan yang berhutang banyak dan mempunyai rekod yang buruk. Pada
masa berkenaan, banyak pakar mempertimbangkan rancangan perniagaan Tan
Sri yang menawarkan tiket yang harga rendah ( low cost) ialah perniagaan
yang tidak berjaya dan rugi. Tetapi, Tan Sri tidak penduli andaian yang
diberikan oleh pakar dan meneruskan konsep Tan Sri yang ingin membantu
golongan yang tidak mampu membeli tiket kapal terbang yang mahal.
Akhirnya, Tan Sri telah menunaikan impian iaitu semua orang boleh
terbang sekarang ( Now everyone can fly).
Tony Fernandes yang kini berusia
50 tahun, dilahirkan pada 30 April 1964 kepada suatu keluarga campuran
Portugis Goa (India) dan Portugis Melaka. Bapa beliau bernama Dr.
Stephen Edward Fernandes dan Ibu beliau, Ena Dorothy Fernandez.
Semasa kecil beliau kerap kali
mengikuti ibunya, seorang peniaga kecil kecilan, ke majlis majlis para
peniaga tupperware. Dalam usia 13 tahun beliau melanjutkan persekolahan
di England pada tahun 1977 dan seterusnya lulus di London School of
Economics pada tahun 1987.
Beliau mulai alam perkerjaan di
Virgin Atlantic sebagai auditor, kemudian sebagai kontroller kewangan di
sebuah syarikat dimilik oleh Richard Branson, iaitu Virgin Record
sehingga 1989.
Sekembalinya ke Malaysia beliau
dilantik sebagai pengarah urusan Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd.
Sewaktu bertugas di syarikat ini beliau berjaya mencetus suatu ‘revolusi’ dalam
muzik etnik, nasyid dan dangdut kedalam arus perdana muzik tanah air.
Beliau berkhidmat dalam kumpulan ini dari 1992 sehingga 2001, akhir
sekali memegang jawatan vice presiden kumpulan bagi kawasan Asia
Tenggara.
Air Asia
Apa yang amat menarik tentang
biografi Dato’ Tony ialah penglibatan beliau sebagai penggerak utama
dalam penubuhan dan operasi Air Asia, syarikat penerbangan tambang
murah yang paling berjaya di Asia. Bermula dengan dua buah kapal terbang
Boeing 737 yang usang tatkala masih dimiliki kerajaan, kini kumpulan
Air Asia yang diterajui Tony Fernandes sejak tahun 2001 telah maju
dari setapak ke setapak sehingga kini memiliki 62 buah kapal terbang
dalam perkhidmatan dan 277 buah lagi dalam pesanan. Setelah kesemua
kapal terbang ini beroperasi nanti, ini mungkin menjadikan kumpulan
penerbangan Air Asia sebagai kumpulan penerbangan tambang murah yang
tebesar di dunia.
Kini kumpulan Air Asia berkhidmat
melalui 142 laluan dan 78 destinasi dengan sejumlah 400 penerbangan
sehari di Asia, dan juga ke Australia dan Eropah. Dalam tahun 2011,
Air Asia telah menerbangkan sejumlah 30 juta penumpang dari pelbagai
negara.
Jati diri Tony Fernandes
Kejayaan luar biasa selalunya
di hasilkan oleh seseorang yang juga mempunyai peribadi yang luar
biasa yang membantu dalam setiap langkah yang dilalui. Pertama sekali
ialah wujudnya minat untuk berniaga yang perlu untuk mendorong
seseorang ke arah itu. Dalam diri Tony Fernandes, beliau banyak
dipengaruhi oleh ibu beliau yang aktif dalam menjual tupperware ke
serata tanah air. Bagi Tony, ibu beliau adalah seorang wanita yang
mengkagumkan kerana kemampuannya yang luar biasa dalam menjual barangan
kepada sesiapa sahaja. Justeru itu beliau banyak belajar dari
peribadi ibu beliau yang ternyata begitu penting dikala mengharungi
alam perniagaan.
Bapa beliau, Dr Stephen Edward
Fernandes, sebaliknya amat berbeza daripada peribadi ibunya. Dr.
Fernandes memiliki sebuah klinik, tetapi tanpa keuntungan kerana
terlalu bermurah hati kepada setiap pesakit sehingga kerap kali memberi
perkhidmatan dan ubat secara percuma. Tony sungguh tidak terpikat
dengan cara bapa beliau berniaga.
Pada sekilas pandang memang ada
ciri ciri yang serupa di antara Tony dengan ayah beliau. Jika ayah
beliau memberi keistimewaan kepada pesakit yang miskin, Tony juga
memberi fokus kepada rakyat yang kurang mampu untuk membeli tiket
penerbangan biasa. Tetapi bezanya, jika ayah beliau membantu pesakit
dengan tujuan mengurangkan bebanan mereka, sehingga mengorbankan
keuntungan, Tonya juga membantu rakyat yang tidak mampu membeli tiket
kapal terbang, tetapi beliau tetap terikat dengan prinsip perniagaan
berasas keuntungan dan lestari ( berkekalan).
Kemampuan beliau berkomunikasi,
mempengaruhi orang dan semangat yang kental amat mengkagumkan dan
merupakan satu ciri yang diwarisi dari ibu beliau. Selain itu zaman
persekolahan dalam usia yang sangat muda (umur 13 tahun) di sekolah
berasrama di England, juga memberi kesan yang mendalam kepada peribadi
beliau. Di sana, berjauhan dari keluarga dan kampung halaman, membentuk
nilai teras dalam peribadi beliau, terutama kemampuan berkomunikasi dan
berdikari dalam apa jua suasana.
Ibu beliau meninggal sewaktu Tony
hanya berusia 15 tahun meninggal kesan yang mendalam kepada beliau. Ia
meninggalkan kekosongan dalam hidup dan membantu dalam membentuk
peribadi yang cekal dan mampu berdikari di mana sahaja.
Jika di lihat dari segi
kecenderungan usahawan mengambil risiko, Tony adalah contoh yang amat
ekstrim. Beliau adalah seorang yang nampaknya hyperactive begitu
fokus dalam melaksanakan perkara yang beliau minati, sehingga sanggup
menggadai apa sahaja yang beliau miliki walaupun masih jauh daripada
mencukupi sebagai modal syarikat. Mungkin ini bukan suatu perkara yang
menghairankan, jika yang diminati itu matlamat yang biasa, tetapi untuk
memiliki sebuah syarikat penerbangan sudah tentu bukanlah sesuatu dalam
jangkaan untuk seorang yang tidak memiliki modal yang cukup dan hanya
berbekalkan minat dan semangat yang kental.
Sungguhpun demikian adalah kurang tepat menyatakan yang Tony bersikap reckless dalam
membuat sesuatu pertimbangan kerana beliau tetap mementingkan soal
keuntungan. Malah beliau amat yakin kepada soal potensi pertumbuhan
yang tinggi dalam industri penerbangan di Asia sebelum menceburi sektor
tersebut.
Bagi menentukan kejayaan, sikap
beliau yang fokus kepada sesuatu projek adalah suatu ciri yang tepat
dan dapat membantu mengurangkan risiko. Beliau berkata, ” Saya bukanlah
seseorang yang suka memulakan dua puluh benda dan kemudian berharap
tiga akan berjaya. Saya lebih berminat memulakan dua atau tiga dan
tentukan ia berjaya, kemudian laksanakan usaha usaha seterusnya”. Sikap
ini biasa kita nampak ada pada usahawan terkemuka seperti Tan Sri Syed
Mokhtar, Mydin, Tan Sri Azman Hashim, Tan Sri Teh Hong Piow di tanah
air kita dan usahawan usahawan seperti pengasas Microsoft, Apple,
Facebook, Ford Motor Company, Honda Motors dan banyak lagi di arena
global.
Cara-cara Tony menempuhi Halangan
Kemampuan berkomunikasi timbul
daripada personaliti yang yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi yang
di asah semasa belajar dan berkhidmat di England dan di Kuala Lumpur.
Selain itu beliau juga menunjukkan sikap minima ego dan bersedia forgive and forget yang
membolehkan beliau membuat pertimbang yang terbaik untuk syarikat dalam
sesuatu waktu. Misalnya dalam berurusan dengan Kerajaan Singapura
untuk mendapat kebenaran mendarat di sana beliau telah berhadapan dengan
rintangan demi rintangan yang berlarutan, yang biasanya melunturkan
semangat orang biasa. Walaupun demikian beliau masih boleh lagi
berinteraksi dengan pegawai pegawai kerajaan Singapura dengan baik,
sambil menganggap detik detik pahit yang dilalui hanya sebagai cabaran
dalam mengembangkan laluan Air Asia. Kini Air Asia mengadakan 26
penerbangan pergi balik dari Kuala Lumpur ke Singapura sehari.
Sebelum itu, cabaran yang pertama
beliau lalui timbul dari sikap masyarakat perniagaan Malaysia sendiri
yang bersikap sinikal terhadap rancangan beliau menubuhkan syarikat
penerbangan. Perkara ini tidak melunturkan semangat beliau, malah dengan
pantas, melalui Dato’ Pahamin Rajab, belia berjaya meyakinkan Tun
Mahathir, Perdana Menteri ketika itu, untuk meluluskan rancangan beliau,
mulai dengan cara mengambil alih syarikat penerbangan Air Asia, sebuah
syarikat yang nyata gagal dan dimiliki oleh kerajaan.
Setelah mulai berjaya dengan
syarikat Air Asia, beliau mengalih fokus untuk menjadikan Lapangan
Terbang Subang sebagai hub penerbangan tambang murah di rantau Asean.
Beliau tahu ini satu perkara yang amat sukar diterima kerajaan kerana
negara perlu mengukuhkan kedudukan KLIA yang baharu sahaja siap diketika
itu. Tetapi Tony never takes no for an answer. Beliau
menggunakan media massa untuk mempengaruhi masyarakat dan kerajaan.
Akhirnya kerajaan bertegas menolak cadangan Air Asia demi kepentingan
negara, tetapi dalam proses ini Tony berjaya mendapat laluan laluan
udara yang baru serta mendapat LCCT yang baru di KLIA dengan kadar
tariff yang berdiskaun. Ini membantu Air Asia mengukuhkan daya saing
ketika berhadapan dengan Malaysia Airlines dan syarikat syarikat
penerbangan yang lain.
Demikian juga Tony menempuhi
beberapa cabaran dalam usaha mendapat hak mendarat di lapangan terbangan
Bangkok, Jakarta, Hong Kong dan banyak lagi sama ada di Asia ataupun
atau benua benua lain. Namun nampaknya pengalaman di Singapuralah yang
paling mencabar.
Mengikut buku The Air Asia Story
ditulis oleh Sen Ze dan Jayne Ng, bagi Tony, kualiti seorang Usahawan
yang paling penting ialah kecekalan atau dalam Bahasa Inggerisnya willing to never take no for an answer. Bagi
Tony, “Berpeganglah dengan keyakinan anda. Jika anda terlalu mendengar
kata orang lain, anda tidak mungkin dapat memulakan sesuatu. Sebab
itulah mereka tidak menjadi usahawan. Orang yang memberi nasihat itu
bukanlah usahawan. Jika tidak, sudah tentu mereka melaksanakan sendiri.
Kita hanya perlu yakin dan laksanakannya”
Akhir sekali, anda jangan lupa
peranan pendidikan dalam membantu Tony dalam menjayakan kerjayanya.
Beliau adalah seorang Fellow Member of Association of Chartered and
Certified Accountants (ACCA) dan berkelulusan dari London School of
Economics
SEJARAH AWAL BAGAIMANA AIRASIA BERMULA – Temuramah dengan Tan Sri Tony Fernandes
1. SIAPA YANG MULA-MULA TERLIBAT?
Kami mulakan musik tempatan,
dengan Jamal Abdillah, Salem, dan Zainal Abidin, saya kenal dengan
Roslan Aziz dan Roslan perkenalkan saya dengan Kamarudin.
Sampai satu hari saya jemu
berkerja dengan orang asing, saya terfikir hendak buka syarikat
penerbangan, dan Kamarudin adalah orang yang tidak ketawa dengan idea
saya.
Dia orang yang terlibat dengan dunia kewangan. Jadi saya beritahu, boleh pergi cari RM20 juta, kita perlukan.
Ketika itu tidak ada telefon
bimbit, perlu guna telefon awam, saya telefon emak tanya, boleh saya
balik masa cuti penggal, emak saya kata, tidak boleh kerana (tiket
penerbangan) terlalu mahal.
Dari saat itulah, saya terfikir, satu hari perlu buat penerbangan murah, perkara itu sentiasa ada dalam fikiran saya.
Ibu saya ketika muda memulakan perniagaan Tupperware di Malaysia, banyak staf saya kini adalah bekas pekerja ibu saya.
Saya selalu ikut dia terbang ke
sana-sini untuk perniagaannya, jadi konsep penerbangan tambang murah ini
sentiasa bermain di fikiran.
Bila saya berhenti dari Warner
Music, saya duduk di bar dan lihat iklan Easyjet (syarikat penerbangan
murah England) dan saya terfikir wow, idea ini bagus.
Kemudian saya pergi ke lapangan
terbang Luton, sunguh mempersonakan, boleh terbang ke Barcelona tambah
lapan pound, ke Paris 10 pound.
Saya jumpa Kamarudin dan beritahu hendak buka syarikat penerbangan, dia tak kata ‘idea bodoh’ atau seumpamanya, dia kata okay.
Kami jumpa, saya terangkan
kepadanya, dia kata, okay, saya join, dan kemudian tanya, apakah saya
nak gunakan duit saya sendiri, saya kata ya, dia kata okay, saya setuju
kita bahagi 50-50, saya kata ini idea saya bagilah saya 51, dia kata
okay. Selesai.
Kemudian saya ajak Aziz Bakar
sertai kami, kami bertiga dengan modal RM 1 juta, (Aziz tak letak duit).
Kami mula duduk bersama, dan mula buat bisnes plan.
Ia agak mengejutkan sebab kami semua tidak ada pengalaman dalam dunia penerbangan. Kami dapat dari internet.
Kemudian, kami jumpa dengan Datuk
Pahamin (Ab Rajab) (bekas Ketua Pengarah Jabatah Pengangkutan Jalan)
kami pernah berkerjasama hapuskan cetak rompak ketika saya masih dalam
industri hiburan.
Kami jumpa (bertiga) dan makan
roti canai, kemudian Aziz buka cerita, “eh macam mana kita hendak dapat
lesen penerbangan? “ Kami semua saling berpandangan, “Yalah macam mana
hendak dapat lesan penerbangan..” sudah tentu tak boleh dibeli di kedai…
kah kah kah (ketawa)
Kemudian Kamaruddin kata “Kita
perlukan sokongan politik,” sekali lagi kami saling berpandangan… kami
tak kenal siapapun… kah kah kah
Kami kemudian pergi jumpa Datuk
Pahamin, terangkan kepadanya, dia suka idea itu dan setuju, dia ada
pengalaman dalam Kementerian Pengangkutan, bila timbul soal lesen, dia
kata, kita perlu berjumpa Perdana Menteri Dr Mahathir.
Jun 2001, kami bertiga saya, Aziz dan Pahamin, Kamarudin tidak dapat sertai.
Saya sampai awal, ketika sampai,
pagar pun belum buka, tidak lama kemudian, bila boleh masuk, kami duduk
menunggu sampai ada orang datang, mereka kenal Aziz, dan tanya “Jumpa PM
sebab cetak rompak ke?” kah kah kah
Semua orang kenal kami sebagai
orang dalam industri hiburan, tapi Aziz kata “Tidak kami mahu buka
syarikat penerbangan,” “semua ketawa” kah kah kah.
Semasa kami menunggu, ada pegawai
PM beritahu, hari ini bukanlah hari yang baik untuk bertemu PM, saya
tanya mengapa, katanya, temujanji pertama PM hari itu adalah dengan
pembangkang.
Ia berhubung isu sakit belakang
Anwar Ibrahim yang dipenjara ketika itu, yang hadir jumpa PM termasuk
ketua pembangkang Datuk Fadzil Noor.
Saya diam, kemudian diberitahu,
temujanji kedua PM hari itu adalah dengan MAS, wah lengkap, mula-mula
pembangkang kemudian dengan MAS, kamu bayangkan…kah kah kah (ketawa)
Saya terfikir hendak tulis semula CV dan pergi ke BMG Music… hahaha
Ketika beliau masuk ke pejabat
PM, luas sungguh, Dr Mahathir kamu tahulah, dia serius orangnya dan
terus berkata, “I’m sick, make it fast,”.
Saya terfikir, mula-mula pembangkang, kemudian MAS dan kini PM kata dia tidak sihat. Hahaha, lengkap.
Saya fikir habislah, saya tidak
bercakap soal cadangan kami lagi, sebaliknya, sebagai orang dari
industri hiburan, saya beri PM satu CD album terbaru SM Salim dan Siti
Nurhaliza, rakaman terakhir saya, saya tahu PM peminat SM Salim.
Bila hilang kekok, baru saya
bentangkan cadangan saya, Dr Mahathir tidak kata apa-apa, dia hanya
senyum sikit bila saya bergurau tentang Singapura, tetapi akhirnya, kami
semua terkejut, kerana PM tahu semuanya tentang penerbangan tambang
murah.
PM kata dia suka lihat
kesungguhan kami, walaupun latar belakang kami bukan dari industri
penerbangan, tapi kami menunjukkan kesunguhan, dan dia yakin akan
berjaya.
PM akhirnya kata, “Saya tidak ada
masalah dengan idea kamu…” kami semua teruja dengan komen dia untuk
setengah minit, dan kemudianya dia kata “Tapi… kamu kena ambil alih
syarikat penerbangan yang ada, ada dua syarikat penerbangan yang gagal,
kamu kena ambil alih yang sudah ada…”
Pertemuan berakhir, kami keluar
dan berfikir, duit ada sejuta sahaja, macam mana hendak beli syarikat
penerbangan, tapi saya positif.
Kami pergi ke Pelangi Air, anak syarikat milik kerajaan Terengganu, tapi kami dapati sukar untuk baik pulih syarikat itu.
Entah bagaimana, satu hari saya
sedang bermain golf saya terlihat kawan lama DRB Hicom, saya teringat
tentang Air Asia kepunyaan mereka, saya tanya kepadanya, dia soal semua,
“kamu mahu membelinya? Esok pun boleh…kami tidak mahukannya”
Kemudian kami atur pertemuan
dengan pihak pengurusan tertinggi DRB Hicom, konsisten, mereka mahu
jualnya, mereka tanya saya berapa saya hendak beli, saya bergurau RM1,
ya kata mereka esok kamu boleh ambil alih.
(Nota: Ketika itu Air Asia ada hutang sebayang RM40 juta, dengan dua pesawat dan 254 kakitangan)
Kami setuju dan tandatangan perjanjian pada 8 september 2001, 10 tahun dulu.
Kami tiada modal, saya dan Kamaruddin cagarkan rumah kami pada bank untuk cari modal.
DRB Hicom banyak membantu kami diperingkat permulaan, saya perlu nyatakannya.
Kami syarikat penerbangan
berlandaskan syariah sebenarnya. Kami satu-satunya penerbangan yang
tidak menjual alkohol di rantau ini.
(Ahmad Faizul) ini antara paling
awal sertai kami. Dia buat macam-macam tugas, pengurus kabin crew dan
lain-lain. Dia dari MAS, sekarang dia jaga komunikasi saya.
Dia bacth yang ke lapan, satu
sampai tujuh staf asal ketika bersama DRB Hicom lagi, dia yang ke lapan,
dan kini kami ada 127 bacth dalam masa sepuluh tahun.
Saya ingin tekankan bahawa, kami
syarikat 1Malaysia dari awal lagi, dan kami juga syarikat bumiputera,
ini bukan Ali-baba, Kamaruddin, Aziz Bakar dan Datuk Pahamin adalah
pemegang saham yang aktif dan kami kawan.
Kalau kamu lihat Pegurus Kanan
Air Asia kamu dapati ramai bumiputera, tapi tidak pernah terfikirkannya,
dan kami tidak bercakap soal kaum di sini, semua dinilai kerana merit
masing-masing.
Majoriti staf adalah bumiputera.
Pembahagian tugasnya mudah, Kamarudin jaga kewangan dan korporat, Aziz
Bakar jaga PR, dan saya jaga marketing dan operasi.
3. LALUAN PENERBANGAN PERTAMA AIR ASIA?
Kerana sebelum itu sukar untuk
menggunakan perkhidmatan penerbangan (mahal). Orang ramai yang berjuang
untuk kami. Sebenarnya orang pertama yang membantu kami dari segi media
adalah Rocky Bru (Ahtirudin Atan) dan NST.
Dia adalah editor Malay Mail,
saya duduk dengan beliau, dan beliau banyak membantu, juga Utusan dan
Berita Harian, Datuk Manja Ismail. Aziz Bakar kenal mereka ini semua.
4.BAGAIMANA ANDA MEMBINA AIR ASIA?
MAS perlu membina jenamanya.Taja
golf atau apa saja, Emirates ada di mana-mana. Kamu potong kos di sana
sini, dan akhirnya kamu tiada keuntungan, tiada gunanya.
Syarikat Malaysia kurang
pentingkan pembangunan jenama, kami sebaliknya, saya ke Liga Perdana
Inggeris, bentangkan kepada mereka mengapa perlu menyokong syarikat
Malaysia.
Ini kerana rakyat Malaysia sudah menonton Liga Perdana Inggeris sejak 60 tahun dulu.
Membina jenama adalah amat
penting pada syarikat yang ingin berkembang, ketika kami menaja MU, saya
dan Kamarudin ke Old Trafford, kami tidak menonton perlawanan, kami
menonton papan iklan… hahaha wow Air Asia.. haha.
Kami bawa pasukan MU dalam
penerbangan kami. Itulah kali pertama semua pemain hendak ikut serta
dalam program bersama penaja, kerana apa? Kerana ada 25 gadis cantik
(kabin krew Air Asia) yang melayan mereka sepanjang penerabangan.
Sebagai pembuka tirai 2011, saya memilih untuk menulis mengenai jenama
bisnes dari negara kita sendiri yang telah menjadi jenama bertaraf
global dalam tempoh kurang dari 9 tahun iaitu syarikat penerbangan
tambang rendah AirAsia.
Pada tahun 2001, syarikat ini bernilai hanya RM1.00, dibebani hutang
sebanyak RM40 juta, mempunyai hanya dua kapal terbang terpakai Boeing
737-300, terbang hanya ke satu destinasi, membawa 250,000 penumpang
setahun dan mempunyai hanya 250 pekerja.
Namun selepas 9 tahun, AirAsia bernilai hampir RM 4 billion, mencatat
keuntungan sebanyak RM549 juta, memiliki lebih 85 pesawat Airbus A320
dan A330, terbang terus melalui lebih 130 laluan perjalanan ke 70
destinasi seluruh dunia, menerbangkan lebih 20 juta orang penumpang
setahun dan kini mempunyai lebih dari 8,000 orang pekerja di Malaysia,
Thailand dan Indonesia.
Dan apa yang lebih menarik kini ia menjadi saingan syarikat penerbangan bertaraf antarabangsa utama lain yang telah lama beroperasi seperti Malaysia Airlines Sistem (MAS), Singapore Airlines (SIA) dan Cathay Pacific.
Ketika pengasasnya, Dato’ Seri Tony Fernandes, mengumumkan impiannya untuk melancarkan perkhidmatan penerbangan tambang rendah yang pertama di rantau ini, ramai yang memandang sinis dan tidak yakin dengan impiannya itu.
Dan apa yang lebih menarik kini ia menjadi saingan syarikat penerbangan bertaraf antarabangsa utama lain yang telah lama beroperasi seperti Malaysia Airlines Sistem (MAS), Singapore Airlines (SIA) dan Cathay Pacific.
Ketika pengasasnya, Dato’ Seri Tony Fernandes, mengumumkan impiannya untuk melancarkan perkhidmatan penerbangan tambang rendah yang pertama di rantau ini, ramai yang memandang sinis dan tidak yakin dengan impiannya itu.
Tetapi selepas 9 tahun, beliau membuktikan bahawa tiada apa yang
mustahil di dunia ini dan apa yang lebih menarik, modul perniagaan
perkhidmatan tambang rendah AirAsia menjadi ikutan pesaing-pesaingnya
seperti MAS yang menubuhkan Fireflyz, SIA yang menubuhkan Tiger Airways
dan Qantas Airways yang menubuhkan Jetstar Airways.
Apakah rahsia kejayaan yang digunapakai oleh Dato’ Seri Tony Fernandes
hingga berjaya meletakkan AirAsia di tahapnya sekarang? Adakah
semata-mata hanya kerana tambangnya yang murah? Ataupun kerana daya
penarik pramugari-pramugarinya yang beruniform merah?
Jawapannnya, tiada rahsia, yang ada hanyalah strategi bisnes yang tepat
yang digunakan oleh AirAsia. Strategi bisnes AirAsia bukan sahaja
terbatas pada strategi pemasaran dan poduk semata-mata tetapi ia
mencakupi dari semua aspek termasuk pengurusan bisnes.
Antaranya pengurusan pasukan kerja yang berkesan. AirAsia menggelarkan
pekerja-pekerjanya AllStars kerana bagi AirAsia faktor utama yang
menyumbang kepada kejayaannya adalah peranan yang dimainkan oleh
pekerja-pekerjanya.
Walau secanggih mana pun pesawat atau sistem pengkomputeran operasi yang
digunakan oleh AirAsia ianya tidak akan bermakna apa-apa jika tiada
pekerja yang menggerakkannya. Kerana itu AirAsia dengan bangganya
menyatakan di dalam laman webnya seperti berikut :
“Our people are our GREATEST ASSET. They MAKE all the DIFFERENCES in the world. Our DRIVING FORCE has always been our people. From our humble beginnings to the present family size of 8,000 people, we stand UNITED and SHARE one common culture.”
Bagi melahirkan pasukan kerja yang berkesan, AirAsia bukan sahaja
memberikan latihan yang sewajarnya kepada para pekerjanya malah AirAsia
mengambil inisiatif menubuhkan Unit Budaya Korporat yang yang
bertanggungjawab dalam menerapkan nilai dan amalan syarikat kepada semua
pekerja.
Antara strategi yang lain adalah AirAsia memastikan pengurusan kos
efektif. Ini kerana hanya dengan melalui pengurusan kos yang efektif
sahaja yang akan membolehkan AirAsia terus menawarkan harga tambang
penerbangan yang rendah pada pelanggan-pelanggannya.
Kecekapan pengurusan AirAsia dalam mengawal kos terbukti dengan
pengiktirafannya sebagai penerbangan tambang murah yang mempunyai kos
terendah di dunia iaitu USD0.24 (RM0.82) untuk setiap tempat duduk.
Salah satu strategi bisnes AirAsia yang unik ialah membina hubungan
dengan rakyat Malaysia. Setiap kejayaannya, kecil atau besar, bukan
sahaja diraikan tetapi diwar-warkan sama ada di laman web mereka atau
dihebahkan melalui media dan dipaparkan sebagai kejayaan rakyat Malaysia
bersama bukannya hanya kejayaan AirAsia atau Dato’ Seri Tony Fernandes
semata-mata.
Malah di dalam blognya, Dato’ Seri Tony sendiri menyatakan :
‘Sebagai sebuah negara, kita perlu percaya bahawa kita mampu melakukan apa sahaja. Kita mampu menjadi yang terbaik. Anak-anak kita perlu berhenti memandang tinggi kepada ikon dan individu dari negara luar seperti Manchester United, Ferrari dan Steve Jobs. Berhenti menganggap bahawa yang terbaik hanya datang dari luar negara. Kita perlu mula percaya bahawa sebagai rakyat Malaysia kita boleh. Kita boleh bersaing dan menjadi yang terbaik di dunia.’
Bagi mereka, kejayaan ini bukanlah kejayaan peribadi semata tetapi
kejayaan yang mesti dikongsi bersama rakyat Malaysia kerana jenama
AirAsia merupakan jenama Malaysia.
No comments:
Post a Comment