Saturday, 11 October 2014
PENGUSAHA JEPANG vs AKUA
Ia adalah tentang usahawan yang berusaha untuk
mengembangkan produk mereka.
Pada
mulanya, perniagaan Aqua dikenali sebagai “Puritas”, disebabkan ia susah untuk
disebut, namanya ditukar kepada Aqua. Pengarah Aqua telah hantar kawan-kawannya
ke Pangkor untuk belajar tentang cara membuat produk tersebut, kerana pada masa
itu Jepun tidak mempunyai kemudahan tersebut. Setelah menyiapkan produk itu,
mereka mengalami masalah untuk menyampaikan kepada pelanggan. Jualannya tidak
mantap. Selepas tiga tahun, semua ahli lembaga membuat mesyuarat dan mengambil
keputusan untuk meningkatkan harga sebanyak 30%. Langkah itu telah membuahkan
hasil kepada mereka. Maka, pekerja – pekerja yang dah bersara, dan juga pesaing
kepada Aqua juga telah mengucapkan tahniah kepada perniagaan Aqua untuk
menyambut ulang tahun yang ke 40.
Video
kejayaan pengusaha Jepung pula menjelaskan proses pembangunan produk yang baru
kepada pasaran, iaitu “Pocari Sweat”. Idea ini dihasilkan daripada seorang
penyelidik di organisasi itu yang pergi ke Mexico. Di sana mempunyai masalah
air bersih. Maka, dia dan penolongnya membuat banyak kajian untuk menghasilkan
air berkhasiat ini supaya ia merasa enak apabila diminum pada masa panas. Hal
ini kerana orang yang di bawah panas
akan kehilangan air dalam badan. Maka, air ini akan memberi tenaga. Pada tahap
awal, produk ini mendapat sambutan yang teruk daripada pelanggan. Tetapi pada musim panas ramai pelanggan telah
membeli pocari sweat dan penyelidik itu mendapat untung 3 kali ganda.
Strategi perniagaan
Kedua-dua
perniagaan ini menggunakan dua strategi perniagaan yang berbeza. Perniagaan
Aqua meningkatkan harga produk mereka untuk menarik tumpuan pelanggan. Apabila
harga meningkat pelanggan menganggap ia adalah produk yang laris. Pada masa
yang sama, ia juga memberi pulangan kepada perniagaan kerana walaupun jumlah
yang dijual adalah kecil tetapi harganya tinggi.
Strategik
kedua adalah mengedarkan produk dalam kuantiti yang besar di merata tempat
supaya dapat pasaran. Orang pemasaran di organisasi itu sendiri pergi ke gim,
padang, pusat sukan, dan sebagainya untuk menjual secara langsung kepada
pelanggan. Ia masih tidak memberi kesan yang besar malah merugikan perniagaan
itu. Tetapi, apabila tibanya, musim panas, permintaan untuk air itu meningkat
secara drastik dan jualan juga meningkat sama dengan untung perniagaan itu.
Kesimpulan
Subscribe to:
Posts (Atom)