src="https://bitly.com/24workpng1" alt="Blogger Templates" border="0" style="position:absolute; top: 0px; right: 0px;" > E-Station: PENGUSAHA JEPANG vs AKUA

Saturday, 11 October 2014

PENGUSAHA JEPANG vs AKUA




Ia adalah tentang usahawan yang berusaha untuk mengembangkan produk mereka.
 
Pada mulanya, perniagaan Aqua dikenali sebagai “Puritas”, disebabkan ia susah untuk disebut, namanya ditukar kepada Aqua. Pengarah Aqua telah hantar kawan-kawannya ke Pangkor untuk belajar tentang cara membuat produk tersebut, kerana pada masa itu Jepun tidak mempunyai kemudahan tersebut. Setelah menyiapkan produk itu, mereka mengalami masalah untuk menyampaikan kepada pelanggan. Jualannya tidak mantap. Selepas tiga tahun, semua ahli lembaga membuat mesyuarat dan mengambil keputusan untuk meningkatkan harga sebanyak 30%. Langkah itu telah membuahkan hasil kepada mereka. Maka, pekerja – pekerja yang dah bersara, dan juga pesaing kepada Aqua juga telah mengucapkan tahniah kepada perniagaan Aqua untuk menyambut ulang tahun yang ke 40.

Video kejayaan pengusaha Jepung pula menjelaskan proses pembangunan produk yang baru kepada pasaran, iaitu “Pocari Sweat”. Idea ini dihasilkan daripada seorang penyelidik di organisasi itu yang pergi ke Mexico. Di sana mempunyai masalah air bersih. Maka, dia dan penolongnya membuat banyak kajian untuk menghasilkan air berkhasiat ini supaya ia merasa enak apabila diminum pada masa panas. Hal ini kerana  orang yang di bawah panas akan kehilangan air dalam badan. Maka, air ini akan memberi tenaga. Pada tahap awal, produk ini mendapat sambutan yang teruk daripada pelanggan.  Tetapi pada musim panas ramai pelanggan telah membeli pocari sweat dan penyelidik itu mendapat untung 3 kali ganda.
 
Strategi perniagaan
Kedua-dua perniagaan ini menggunakan dua strategi perniagaan yang berbeza. Perniagaan Aqua meningkatkan harga produk mereka untuk menarik tumpuan pelanggan. Apabila harga meningkat pelanggan menganggap ia adalah produk yang laris. Pada masa yang sama, ia juga memberi pulangan kepada perniagaan kerana walaupun jumlah yang dijual adalah kecil tetapi harganya tinggi.

Strategik kedua adalah mengedarkan produk dalam kuantiti yang besar di merata tempat supaya dapat pasaran. Orang pemasaran di organisasi itu sendiri pergi ke gim, padang, pusat sukan, dan sebagainya untuk menjual secara langsung kepada pelanggan. Ia masih tidak memberi kesan yang besar malah merugikan perniagaan itu. Tetapi, apabila tibanya, musim panas, permintaan untuk air itu meningkat secara drastik dan jualan juga meningkat sama dengan untung perniagaan itu. 


Kesimpulan 

            Secara kesimpulannya, dua strategi adalah berbeza walaupun dua produk adalah jenis yang sama iaitu minuman. Produk Aqua adalah produk yang memang ada dalam pasaran manakala, minuman Pocari Sweat adalah produk yang memang baru kepada pasaran. Maka, kena menggunakan strategi yang sesuai untuk produk yang dijual


No comments:

Post a Comment