Datuk Steven Sim
Nama:          Datuk Steve Sim
Umur:           55 tahun
Asal:              Kota Bharu, Kelantan
Jawatan:       Pengasas Secret Recipe
Sebab-sebab saya memilih usahawan ini :
Datuk berjaya 
membawa pencuci mulut yang mendapat sambutan yang sangat baik di 
masyarakat barat kepada masyarakat Melayu yang suka makan kerepek atau 
yang tidak suka produk Barat. Tetapi, Datuk telah memilih kek sebagai 
produk utamanya kerana masyarakat Melayu, Cina, India sama ada Barat 
akan membeli kek untuk pelbagai tujuan, iaitu menyambut hari jadi, Hari 
Ibu, Hari Bapa atau menyambut sesuatu kejayaan. Selain itu, Datuk juga 
memperkenalkan konsep baru, iaitu Secret Recipe bukan menjual kek sahaja
 dan juga menjual nasi, pasta, mee dan sebagainya. Datuk juga 
memperkenalkan konsep kedai makan yang baru di Secret
Recipe. Konsep 
kedai makan kebiasaan dikenalkan di restoran tetepi bukan di kedai kek. 
Datuk telah memperkenalkan konsep yang baru dan unik dan Datuk juga 
bekerja keras demi menunaikan konsep walaupun perjalanan untuk 
menunaikan konsep tersebut sangat susah dan Datuk telah membuktikan 
konsep beliau dengan kejayaan. Inilah sebab-sebab saya memilih Datuk 
Steven Sim, pengasas Secret Recipe.
Latar Belakang
MENAUNGI
 kira-kira 3000 pekerja di seluruh negara - 95 peratus rakyat tempatan, 
selebihnya dari negara jiran. Lebih menarik lagi 98 peratus daripada 
keseluruhan pekerjanya Melayu beragama Islam. Angka itu membuatkan 
keterujaan mahu menyelongkar di sebalik nama Datuk Steven Sim 
meluap-luap. Tidak banyak tulisan mengenainya sedangkan jenama Secret 
Recipe yang diasaskan beliau membina nama ke peringkat antarabangsa. 
Secret Recipe lebih menonjol daripada tuannya - kesempatan bersembang 
dua jam dengan Steven cukup untuk menjawab perbandingan tersebut.
Anak kelahiran 
Kota Baharu, Kelantan itu hakikatnya amat merendah diri. Prinsip 
hidupnya antara lain jangan tamak. ''Kita dilahirkan kosong, bila mati 
pun tak bawa apa-apa,'' kata anak bongsu lapan beradik yang 
mengkategorikan kehidupan masa kecilnya susah. Suasana kampung sarat 
dengan kekurangan menjadikan Steven manusia kreatif. Semua permainan 
dibuat sendiri. Jika budak-budak lain membuat wau biasa, Steven menambah
 nilai misalnya memastikan wau hasil tangannya mempunyai bunyi 
berdengung. Untuk bermain hoki pelepah kelapa 'dikemaskan' manakala biji
 getah digosok hingga licin sehingga ada rakan tertarik lalu membelinya 
selain aktiviti menangkap ikan yang kemudiannya juga menjadi hasil 
jualan.
Majoriti rakan 
Steven berbangsa Melayu sementelah dia sendiri membesar di perkampungan 
Melayu. Hubungan dengan jiran biar berbeza bangsa sangat rapat, manakala
 di kalangan rakan-rakan tidak pernah berbangkit soal tidak boleh 
bermain bersama semata-mata kerana 'aku Melayu dan engkau Cina'.
Mengakui 
dilahirkan dengan bakat berniaga, bagi Steven jiwa keusahawanan bukanlah
 sesuatu yang boleh dipelajari atau boleh dibuat-buat. Sebagai anak 
bongsu dia sering mempertahankan haknya, lantang meluahkan perasaan. 
''Anak bongsu biasalah abang-abang suka mengusik, buli. Tetapi saya ada 
keberanian untuk bersuara,'' katanya.
Pernah 
bercita-cita mahu menjadi Pereka Hiasan Dalaman, namun siapa sangka 
rezeki Steven melimpah-ruah dalam bidang perniagaan makanan. Itu pun 
bukan pekerjaan pertamanya. Dia pernah berkhidmat dengan syarikat 
antarabangsa dalam bidang pemasaran dan jenama khusus menyelia rangkaian
 pejabat di negara-negara Asia Pasifik. Banyak yang dipelajari 
terutamanya apabila berpeluang melawat pelbagai negara sepanjang 
kariernya itu. Steven gemar melancong namun dia tidak mahu pulang 
kosong. Dia menjadi pemerhati kepada gaya hidup masyarakat di negara 
yang dilawatinya. Setiap persoalan seperti mengapa penduduk Dubai makan 
lewat malam, penduduk Australia cepat menghabiskan kerja dianalisis dan 
dicari jawapan.
Ditanya 
bagaimana Secret Recipe bermula, Steven mengimbas kenangan kira-kira 14 
tahun lalu di mana dia dan tiga anak saudaranya memulakan perniagaan kek
 dan kopi menggunakan konsep baru. ''Ketika itu saya merasakan ada 
sesuatu yang kurang dalam perniagaan makanan di negara kita. Kita ada fine dining di hotel-hotel, manakala kedai makan biasa selalunya serba ringkas dan kurang menjaga kebersihan.
''Tidak ada casual dining di
 mana kita boleh menikmati hidangan sambil bersantai dalam suasana yang 
menarik dengan harga makanan tidak terlalu mahal,'' katanya.
Dari situ 
bermulalah premis pertama Secret Recipe di SS2 Petaling Jaya. Anak 
tangga pertama tidak mudah didaki lantaran tiada siapa tahu tentang 
jenama itu. Oleh kerana tidak cukup modal untuk mengiklankan tentang 
outlet pertama, Steven melakukan pemasaran sendiri menawarkan kopi 
percuma. Ternyata ada perkembangan positif, daripada menikmati kopi 
percuma pelanggan mencuba pula kek-kek yang dijual di situ. Steven tidak
 lupa pengalaman yang mendedahkan Secret Recipe kepada dunia sebenar. 
Seorang wartawan dari majalah KL Vision mencuba kek kejunya dan 
mencadangkan supaya dia menyertai pertandingan kek keju tahunan. Apabila
 tiba hari pertandingan Steven langsung tidak membuat persiapan kerana 
terlupa tarikh yang dimaklumkan kepadanya. Dia cuma menghantar kek keju 
biasa dan tidak menaruh harapan untuk menang. ''Semasa itu peserta 
terdiri daripada chef-chef hotel terkenal, sedangkan Secret Recipe tak 
ada siapa pun yang kenal, hakim-hakim pun tak tahu tentang kami,'' 
katanya tidak menyangka ketika itu kek keju Secret Recipe memenangi 
Grand Champion. Selepas itu anugerah yang diterima Secret Recipe tidak 
terhitung. Terlalu banyak dan pelbagai sehingga memupuk kepercayaan dan 
keyakinan pengguna terhadap jenama tersebut.
Ditanya tentang
 nama Secret Recipe, Steven berkongsi cerita. Katanya, dia sememangnya 
seorang yang suka bekerja. Otaknya juga tidak berhenti bekerja walaupun 
ketika tidur. Lebih menarik lagi, di sisi katilnya mesti ada kertas dan 
pen. Tangannya akan menulis apa yang tercetus semasa tidur. Itu 
keistimewaan bapa kepada lima anak itu. Dia memberitahu nama Secret 
Recipe diperoleh semasa di Hong Kong. Seperti biasa bangkit daripada 
tidur dia membelek kertas kecil di meja sisi dan perkataan Secret Recipe
 tertera di situ.
Perkembangan Secret Recipe yang memberangsangkan memberi idea kepada Steven
 untuk memfrancaiskan jenama tersebut. Bermula dengan saudara mara dan 
rakan-rakan rapat, Steven secara perlahan-lahan menyerahkan kepercayaan 
kepada sesiapa saja yang memenuhi kriteria untuk menyertai francais 
Secret Recipe. Kini terdapat kira-kira 200 outlet di seluruh negara. Dia
 yang masih belum berpuas hati mahu mengembangkan jenama makanan 
Malaysia ke luar negara.
''Kita lihat 
masyarakat antarabangsa mudah mengenali makanan Thai, Jepun, Vietnam, 
China dan sebagainya tetapi makanan Malaysia sukar menembusi imej 
antarabangsa.
''Dari situ 
lahir keinginan saya untuk meneroka pasaran luar biar pun saya telah 
menjangkakan cabaran yang dihadapi bukan sedikit,'' katanya.
Steven 
berkongsi pengalaman memperkenalkan Secret Recipe di negara jiran 
Singapura. Hasrat membuka outlet di Orchard Road kecundang lantaran 
jenama Malaysia dipandang rendah. Tidak berputus asa dia mencuba di 
kawasan lain di republik itu ternyata sambutan yang diterima amat 
menggalakkan. Tatkala berjaya mencipta nama di situ, Steven ditawarkan 
ruang perniagaan di Orchard Road. Tidak terhenti di situ, dua kali dia 
didatangi pihak pelaburan Singapura mencadangkan supaya ibu pejabat 
Secret Recipe dipindahkan ke negara itu. Pelbagai tawaran menarik turut 
mengiringi jemputan tersebut. Namun jati diri anak Kelantan itu ternyata
 kukuh, tidak mudah terpesona dengan tawaran yang sememangnya tidak 
diperoleh di negara sendiri.
Kini dengan 
pasaran menjangkau ke China, Australia, Filipina, Thailand, Brunei, 
Indonesia dan beberapa negara lagi, percaturan Steven bersama tiga anak 
saudaranya pada tahun 1997 untuk mengangkat jenama Malaysia ternyata 
tidak silap. Dia juga bersungguh-sungguh memastikan jenama Malaysia itu 
membawa sijil Halal biar di mana saja ia dibuka lantaran percaya 
industri makanan halal amat luas untuk diteroka. Umat Islam ada di mana 
saja untuk menikmatinya selain orang bukan Islam yang juga percaya 
kepada kebersihan produk Secret Recipe selain kualiti hidangan yang 
disajikan.
Bagaimanakah Datuk memulakan perniagaan beliau?
Semasa 
diawalkan pembukaan, Secret Recipe kurang mendapat sambutan. Oleh itu, 
beliau mengedarkan flyers yang tertera "free coffee" dengan berjalan 
kaki. Seperti yang kita sedia maklum masyarakat Malaysia sukakan benda 
yang percuma. Ole itu, ramai pelanggan datang ke warung Secret Recipe 
mencuba pelbagai kek yang ada. Dato Steven Sim mengambil peluang 
tersebut untuk mendapat maklum balas kepuasan pelanggan, dan daripada 
komen-komen yang diberi beliau mengubah kek-kek tersebut mengikut cita 
rasa masyarakat Malaysia.
Bagaimanakah Datuk mengembangkan perniagaan beliau?
Kini terdapat 270 kafe Secret Recipe di lapan buah negara termasuk di Australia dengan lebih 3,500 pekerja. Secara puratanya, kesemua kafe Secret Recipe mencatat jualan sebanyak RM400 juta setahun. Daripada jumlah ini, RM150 juta dijana oleh 50 cawangan yang dimiliki sendiri oleh Secret Recipe, dengan catatan untung bersih sebanyak RM20 juta.
Bagaimanakah Datuk mengembangkan perniagaan beliau?
Kini terdapat 270 kafe Secret Recipe di lapan buah negara termasuk di Australia dengan lebih 3,500 pekerja. Secara puratanya, kesemua kafe Secret Recipe mencatat jualan sebanyak RM400 juta setahun. Daripada jumlah ini, RM150 juta dijana oleh 50 cawangan yang dimiliki sendiri oleh Secret Recipe, dengan catatan untung bersih sebanyak RM20 juta.
Apakah resipi rahsia Steven Sim, seorang usahawan yang ‘low profile’, dalam membangunkan jenama Secret Recipe hingga mencapai tahapnya sekarang?
#1 - Pilih produk yang tepat untuk pasaran
Steven Sim 
memilih kek sebagai produk utamanya kerana walau pun ia berasal dari 
Barat, ia merupakan makanan universal dan terdapat dalam setiap 
kebudayaan, bangsa dan negara.
Ia merupakan 
produk yang mudah dan juga tergolong dalam kategori produk yang 
menyeronokkan, serta diminati setiap orang tidak kira kanak-kanak, 
remaja, orang muda mahupun orang tua.
#2 – Perkenalkan konsep yang unik dan baru
Steven Sim 
mengambil keputusan untuk menceburi bisnes ini apabila mendapati 
terdapat kekurangan yang ketara, dalam konsep kafe yang menawarkan 
suasana menikmati hidangan yang kasual dan santai pada ketika itu.

Pada waktu itu,
 konsep kedai makan adalah lebih kepada restoran, warung atau restoran 
makanan segera bagi pasaran pelanggan berpendapatan sederhana, dan hotel
 atau restoran mewah bagi pasaran pelanggan berpendapatan tinggi.
Steven Sim 
mengenalpasti kekosongan ini sebagai peluang, dan mengambil risiko 
memperkenalkan konsep menikmati hidangan dalam suasana kasual, santai 
namun elegan.
#3 – Bina pasukan kerja yang berkemahiran
Pada peringkat 
awal, Steven Sim bekerjasama dengan tiga orang anak saudaranya untuk 
memulakan bisnes. Ketiga-tiga anak saudaranya mempunyai kemahiran dalam 
bidang pembuatan kek, dan membangunkan produk-produk baru yang mampu 
menarik perhatian dan selera pelanggan.
Manakala Steven pula mempunyai kemahiran dalam bidang pemasaran, penjenamaan dan khidmat pelanggan.
#4 – Hasilkan perancangan yang jelas
Pada peringkat awal, Steven Sim memfokuskan pada strategi membina jenamanya untuk
 membezakan Secret Recipe dengan pesaing. Ini termasuklah mencipta logo,
 memilih warna korporat bisnes, memperincikan strategi pemasaran, 
menghasilkan uniform pekerja, merekabentuk paparan menu hidangan, 
menetapkan hiasan dalaman (interior design) kafe, dan mewujudkan standard bagi khidmat pelanggan.
Menurut Steven 
Sim, membina jenama yang berjaya dan bertahan lama memerlukan usahawan 
mengenalpasti kekuatan yang ada pada jenamanya, memfokuskan strategi 
pada kekuatan tersebut, dan membinanya secara konsisten.
Sejajar dengan 
kemajuan bisnes yang mempunyai 15 cawangan pada tahun 2000, Steven Sim 
menawarkan pula francais kepada usahawan yang berminat kerana beliau 
yakin, itu merupakan strategi terbaik untuk mengembangkan bisnesnya.
#5 – Sesuaikan produk dengan ‘selera’ tempatan
Sebelum 
memasuki sesuatu pasaran di negara baru, Steven Sim akan melakukan 
kajian pasaran berkaitan gaya hidup, pembezaan budaya, jenis makanan 
utama dan budaya pemakanan masyarakat di negara tersebut. Ini bagi 
memastikan produk Secret Recipe mudah diterima oleh masyarakat tempatan 
tersebut.
Contohnya, 
produk Secret Recipe bagi pasaran Thailand dan Indonesia lebih pedas, 
berbanding di Malaysia. Manakala bagi pasaran China, Secret Recipe 
memperbanyakkan menu berasaskan mee seperti char kuey teow, mee Hokkien 
dan mee Kantonis.
#6 – Jaga kualiti produk
Sebagai sebuah 
jenama yang mempunyai kehadiran di pelbagai negara, cabaran paling besar
 yang dihadapi oleh Steven Sim adalah memastikan kualiti produk yang 
konsisten, di setiap cawangan terutamanya rasa bagi setiap menu (kecuali
 menu yang perlu diubahsuai berdasarkan citarasa tempatan).

Untuk tujuan 
ini, Steven Sim mewujudkan sistem pengurusan seperti mewujudkan pasukan 
pengurus-pengurus francais, yang bertanggungjawab memeriksa tahap 
kualiti produk secara kerap, di setiap cawangan dan menjalankan latihan 
pekerja.
Pasukan 
pengurusan ini hanya dipertanggungjawabkan untuk fokus dalam membantu 
setiap cawangan francais, untuk memastikan setiap darinya mencapai tahap
 kualiti yang ditetapkan.
#7 – Berfikiran besar
Walaupun telah 
mempunyai 15 cawangan pada tahun 2000, termasuk satu di Singapura, 
Steven Sim tidak berpuas hati dengan hanya mencapai tahap itu. Pada 
tahun yang sama beliau mengorak langkah untuk membina Secret Recipe 
menjadi jenama global, dengan meneroka pasaran Thailand.
Seperti yang dinyatakan di awal artikel, kini terdapat 270 cawangan Secret Recipe di mana 80 darinya terletak di luar negara.
Dan untuk dua 
tahun yang akan datang, Steven Sim telah merancang untuk meluaskan 
jenama Secret Recipe ke Kemboja, Vietnam dan Timur Tengah.
#8 – Percaya pada diri sendiri
Sebelum menjadi
 usahawan, Steven Sim pernah memegang beberapa jawatan tinggi seperti 
pengarah urusan Modern Mum Sdn Bhd, pengarah Tony & Guy Hairdressing
 dan pengarah pemasaran Tigi Asia Pty Ltd dengan gaji mencecah lima 
angka.
Walaupun telah selesa dengan kedudukannya ketika itu, beliau percaya dengan kemampuan dirinya untuk menjadi usahawan yang berjaya, dengan menjadi kreatif dan mencipta sesuatu yang disukai orang ramai.
Steven Sim 
percaya antara kriteria penting untuk menjadi usahawan adalah 
mempercayai rasa hatinya, dan perlu mengelakkan diri dipengaruhi oleh 
pendapat orang sekeliling. Bagi beliau, apabila kita telah yakin dengan 
apa yang kita mahu lakukan, terus lakukannya tanpa bertangguh.
Steven Sim 
menekankan beliau bukan dilahirkan di dalam keluarga yang berada, dan 
beliau telah mempelajari kemahiran serta mendapat pengalaman dengan cara
 yang tidak mudah. Namun bagi beliau, bekerja kuat sahaja tidak 
mencukupi, seseorang usahawan itu perlu bekerja dengan bijak (work smart),
 pandai mengurus masa, tahu mengenai pengurusan kewangan, memenuhi 
setiap janji dan mempunyai nyalarasa (passion) pada bisnesnya.
Setelah 
Starbucks Corp mengurangi bisnesnya di Australia, seorang pengusaha 
Malaysia mencari peluang untuk mengisi kekurangan itu, memulainya dengan
 masyarakat kafe di Melbourne.
“Secret Recipe 
Cakes & Cafe Bhd akan membuka restoran keduanya di kota di selatan 
Australia itu bulan April ini. Diharapkan dalam lima tahun mendatang, 50
 kafe serupa akan dibuka di seluruh Australia,” kata Steven Sim, pemilik
 dan pengelola jaringan Secret Recipe yang berkantor di Kuala Lumpur, 
Malaysia itu.
“Australia 
merupakan pasar yang sangat kompetitif namun kami percaya ini hanya 
masalah waktu kami dapat beradaptasi dengan selera lokal,” tandas Sim, 
CEO Secret Recipe Cakes & Cafe Bhd melalui telepon dari Kuala 
Lumpur, Jumat (9/4/10) kepada Bloomberg. “Populasi terus tumbuh dengan 
migrasi dari Asia. Dan bagi kami, ini merupakan batu loncatan untuk 
menuju negara-negara Barat seperti Amerika Serikat dan Eropa,” lanjut 
Sim.
Sim bertujuan 
agar bisnisnya di Australia ini berhasil sementara saingannya 
terjungkal. Starbucks mengatakan akan menutup 61 dari 84 kafe di 
Australia pada Juli 2008 setelah gagal menyodorkan budaya ngopi gaya 
Eropa ke Australia karena di negeri ini banyak kafe yang menjual kopi 
dengan harga lebih murah. Pada saat itu, CEO Starbucks Howard Schultz 
menyebutkan, “tantangan unik” masuk Australia dan tak ada pasar lain 
yang dibutuhkan “yang ditangani dengan cara ini”.
Sim (51) 
mendirikan Secret Recipe di Petaling Jaya, di negeri Selangor, Malaysia 
tahun 1997 dan telah membangun jaringan kafe terbesar di kawasan Asia 
Tenggara. Pemegang saham terbesar, Sim, memiliki 35 persen saham, 
sedangkan sisanya milik anggota keluarganya.
Steven Sim kini
 memiliki 240 outlet di Singapura, China, Thailand, Indonesia, dan 
Filipina. Kafe pertamanya yang dibuka di Australia, berlokasi di 
pinggiran kota Melbourne akhir Februari lalu dan kafe kedua akan dibuka 
akhir bulan April ini di sebelah tenggara kota Melbourne.
Sim mengatakan 
Secret Recipe akan lebih baik dibandingkan Starbucks di Australia dan 
mencoba merebut hati pencinta kopi, membuat kopi yang tidak terlalu 
manis, menyesuaikan dengan menu lokal dengan harga murah.
“Kopi kami 
sebaik kopi di Australia,” kata Sim lagi. “Dan sebagaimana menyajikan 
kopi yang baik, kami juga menghidangkan kue dan makanan ringan. Harga 
kami 15-20 persen lebih rendah dibandingkan Starbucks dan Gloria 
Jean’s,” ungkapnya. Sim juga menegaskan bahwa Secret Recipe akan 
menyajikan wine dan bir ringan karena, “wine di Australia merupakan 
suatu keharusan”.
“Banyak orang 
Australia mendidik diri mereka sendiri soal pengetahuan tentang kopi dan
 mengonsumsi kopi yang lebih baik,” kata Ross Quail, Presiden The 
AustralAsian Speciality Coffee Association, dalam wawancara melalui 
telepon dari Melbourne. “Masih banyak ruang untuk tumbuh,” katanya.” 
Anggota asosiasi AASCA ini meningkat tiga kali lipat dalam 12 bulan 
terakhir menjadi 300 orang,” katanya.
Selera 
orang-orang Australia pada kopi dimulai pada saat muncul gelombang 
imigran yang tiba setelah Perang Dunia II, terutama dari Yunani dan 
Italia. Sejak tahun 1980-an, minum menjadi berkembang, terutama di 
Melbourne, sebuah kota trem, yang dipenuhi dengan restoran di tepi jalan
 dan arsitektur bergaya Eropa.
Secret Recipe 
milik Sim menggunakan warna merah menyala dengan desain yang sederhana, 
menyajikan kopi Eropa yang keras dan pastries dari makanan Asia 
Tenggara. Kafe Secret Recipe di China menghadirkan laksa, noodle soup 
Malaysia yang spicy.
Jaringan outlet
 pertama di Melbourne di kawasan ellit Chapel Street, menjual nasi lemak
 khas Malaysia. Restoran ini tidak menjual nasi karena mudah diperoleh 
di banyak tempat di Melbourne.
Secret Recipe 
menghabiskan 3 juta dollar Australia (atau 2,8 dollar AS) untuk tiga 
kafe pertamanya di negeri kanguru itu dan menggunakan dana sendiri. Di 
Asia, perusahaan ini membuka lima kafe dalam sebulan. Pada tahun 2009, 
Secret Recipe mencetak keuntungan 20 juta ringgit Malaysia (sekitar 6,2 
dollar AS) dari pendapatan 200 juta ringgit. Kafe Secret Recipe ketiga 
di Australia akan dibuka di pusat perbelanjaan di Melbourne pada bulan 
Juni mendatang, kata Sim.
Secret Recipe, 
yang memiliki sertifikat Halal, akan menyajikan menu yang pas dengan 
orang Australia. “Selera Australia sangat berbeda dengan selera Asia, 
tidak terlalu manis,” kata Ming Low, Direktur Secret Recipe wilayah 
Australia. “Jadi kami akan mengubah resep kami untuk hal-hal seperti 
saus Napolitana. Kue dengan kadar gula yang rendah ditujukan bagi 
pelanggan yang sadar kesehatan di Asia. Kue ini juga populer di 
Australia,” kata Low.
McDonald’s Corp
 akan melakukan sesuatu yang lebih tahun ini untuk mengadaptasi 
menu-menu lokalnya ke selera Asia, seperti menambah bumbu yang spicy 
pada burger. Tim Fenton, Kepala Bisnis Regional McDonald’s dalam 
wawancara bulan lalu. KFC Corp, yang dimiliki Yum! Brands Inc, 
menghidangkan bubur dan kue tart telur di restoran mereka di China.
Starbucks yang 
bermarkas di Seattle, AS, operator toko kopi terbesar di dunia, membuka 
kafe pertama di Australia pada Juli 2000 di kawasan bisnis di kota 
Sydney. Namun Starbucks mengalami kerugian pertama kali pada tahun 2008 
dalam 16 tahun sebagai perusahaan publik, menyebabkan 12.000 pegawai 
Starbucks kehilangan pekerjaan. Pada tahun yang sama, kondisi merugi 
dialami juga Starbucks Australia.
“Sebagian besar
 jaringan brand Asia yang berusaha untuk go overseas dalam bisnis 
restoran, umumnya tidak berhasil karena mereka hanya membawa 
bendera,”kata Joel Silverstein, Presiden East West Hospitality Group 
Ltd, perusahaan konsultan restoran yang bermarkas di Hongkong. “Di 
Melbourne, orang susah menjual, tapi Secret Recipe mampu melakukannya 
dengan baik di Australia bila mereka tetap mengacu pada makanan Asia 
dengan harga yang terjangkau,” kata Joel.

 
terima kasih atas info, saya minta izin nak rujuk sebagai assignment saya ya. terima kasih sekali lagi.
ReplyDeleteterima kasih atas info, saya minta izin nak rujuk sebagai assignment saya ya. terima kasih sekali lagi.
ReplyDeleteTerima kasih di atas info. Syaa mi tak izin nk rujuk sebagai assignments saya ye terima kasih
ReplyDeleteTerima kasih di atas info.. Saya mintak izin nk guna untuk assignment saya ye..
ReplyDeleteTerima kasih di atas info.. Saya mintak izin nak guna untuk assignment saya sebagai rujukan..
ReplyDeleteterima kasih di atas info, sangat membantu dalam assignment saya
ReplyDeleteterima kasih atas atas infonya
ReplyDeleteterima kasih atas info, saya minta izin nak rujuk sebagai assignment saya ya. terima kasih sekali lagi.
ReplyDeleteterima kasih untuk info, saya minta izin untuk gunakan info ini sebagai rujukan assignment saya ya
ReplyDeleteterima kasih atas info ini. Saya juga meminta izin untuk menggunakan info ini sebagai rujukan. terima kasih dan semoga dipermudahkan segala urusan ya
ReplyDeleteSaya dah buat aduan tapi umpama sampah sarap. Pelangan pergi sr bayar pakai duit bukan minta sedekah. Nak tanya adakah pengurusan mengajar staff untuk nenipu pelangan atau tolak pelangan pasal dah tak nak pelangan
ReplyDelete